1.
Le tudnád-e írni azt az érzést, amit akkor éreztél amikor megtudtad, hogy
elveszítetted szeretteted?
Nehéz
leírni az érzést, mert nagyon sokféle összezavart érzés kavarog ilyenkor az
emberben. Egyrészt a végesség érzése,
hogy én is meg fogok halni. Másrészt a méltatlanság
érzése, hogy még annyi beteljesületlen álma volt neki. Harmadrészt a félelem érzése, hogy bárkinek
bármikor vége lehet. Megrendül minden halállal az életbe vetett ősbizalom
érzése, hogy a sors a tenyerén hordoz. A kontrollvesztés
érzése, hogy nem rajtam múlik, hogy mikor lesz vége az életnek. Ráadásul
bármikor vége lehet. Ez kiszolgáltatottá teszi az embert, olyan helyzetbe hoz,
amit nem tudok sem uralni, sem érteni. Elveszíti az ember a racionalizáló
képességét. Nem érti miért történt. Hogy történhetett meg? Miért nem adott
többet a szerettének? Miért nem figyelt rá jobban. A mulasztás érzését is magával hozza. Ezek az érzések nagyjából
ellentétei az örömnek, a szeretetnek, a boldogságnak, a nyugalomnak, az életbe
vetett bizalomnak. Ilyenkor pánikba eshet az ember.
Ez
csak a kezdeti szakasz. Később pedig rájön, hogy hiába alussza ki magát a
rettenetes fáradtságra, amikor felébred semmi nem változik. És a másik továbbra
sem létezik. Gyakorlatilag eltűnt fizikai mivoltában. Ez hiány érzetet kelt. Ráadásul sajgó hiányt.
2.
Ha nem okoz gondot, megosztanád-e, hogy melyen voltak a legsötétebb gondolatok
melyeket a halálesettel kapcsolatban éreztél (magaddal vagy másokkal
kapcsolatban-gyűlöl, öngyilkossági vágy, nincs értelme az életnek, már soha nem
megyek férjhez, stb.)?
A
legrosszabb gondolatok arra vonatkoztak, hogy az élet méltatlan, hogy
megtehetek bármit a másikért, akkor sem tudom megváltoztatni. Ez félelmet,
szorongást kelt. Nyomorúságot, lelki összeszűkülést. Bár szokták mondani, hogy
ez az élet rendje, azt gondoljuk elfogadhatatlan rend ez. Miért? Mert
folyamatos létfelejtésben élünk ( Heidegger ), vagyis nem szembesülünk nap mint
nap azzal, hogy bármikor meghalhatunk. Ha a halálhoz képest élnénk ( Sein zum
Tode ), akkor minden nap ebből a véges perspektívából tekintenénk adott
helyzetünkre, ami kellő távolságot adna. Akkor a "mindenséggel mérnénk
magunkat" ( József Attila ), mert ahogyan azt Radnóti mondja "ami
van, annak más távlatot ad a halál immár." Ha a végességünk, a halálunk
szempontjából élnénk, vagyis gondolatilag előreszaladnánk a halálunkhoz, és
onnan tekintenénk vissza, akkor az élet értelme más értelmet adna az adott
cselekedetünknek a jelenben. Akkor talán embertársainkra is kellőképpen oda
tudnánk figyelni, és nem rohannánk a magunk dolga után , az után amiről azt
hisszük, hogy a mi dolgunk. És akkor talán nem sajnálnánk a mulasztásainkat. De
tekintve, hogy létfelejtésben, társadalomfelejtésben, és önfelejtésben élünk,
igyekszünk a kellemetlenségeinket is elfelejteni, a felejtésbe vagyunk
szerelmesek az emlékezés helyett. Az a jó, ha életolvasatainkat úgy gyártjuk,
hogy tudjuk mi a fontos, tudjuk mire kell emlékezni. "Memento mori".
3.
Milyen érzéseid voltak az elhunyttal kapcsolatban a tragédia után, hogy látod
őt most x év elteltével? (a felmagasztaláson, az elhunyt személy
idealizálásán túl talán negatív érzések is felszínre kerülhettek: itt hagytál,
kitoltál velem, neked már könnyű?!...)
Attól függ mennyi idő telt el. Édesapám halála óta 14 év
telt el. Örömmel és szeretettel emlékezem rá. Néha elszorul a szívem, hogy
mennyi mindent szeretett volna még, ami nem lehetett már az élete része. Néha
visszamennék, és jobban csinálnám, jobban szeretném őt.
Szimbolikus halálok azok a kapcsolatok, ahol egy-egy
ember kilép csak úgy az életünkből, és már semmi közünk nem lesz hozzá. Ezzel
kapcsolatban is az élet felé teszek fel kérdéseket, annak paradox természetét
nem értem, hogy hogyan lehetséges az, hogy valaki sokáig nagyon-nagyon közel
állt hozzánk, és már semmi közünk hozzá. Hogyan lehetséges ez?
Leginkább sajnálat érzet van bennem, hogy nem voltam
jobb, nem szerettem jobban.
4. Ki vagy mi adott erőt ahhoz, hogy-e személyes tragédia
után értelmét érezd az életednek, folytatni tudod azt?
Nem merült fel bennem az öngyilkosság gondolata soha. A
motivációk válnak kérdésessé. A vallásosság erőt tud adni, hiszen van egy
nagyon vonzó ígéret, az örök életre való meghívás, ahol még egy utolsó nagy
"karnevál" lesz a halál után, ami annak belépője. A kereszténység
folyamatosan a halálra való tekintettel nézi jelen életünk minden cselekedetét,
pillanatát. Ez egy jó lehetőség, hogy értelmet találjunk abban, amiben sokkal
könnyebb lenne értelmetlenséget hirdetni, vallani, és lemondani a jóról.
5. Mikor érezted (érzed-e) egyáltalán hogy a haláleset
megerősített, "új emberré" váltál? Változtak-e interperszonális
(másokkal való) kapcsolataid? Milyen módon? Változott-e életszemléleted? Milyen
személyiségváltozást észleltél magadon?
Minden
haláleset más korszakban ért. Így mindegyik mást alakított rajtam. A legutóbbi
visszafogottabbá tett. Megértettem az Élettel kapcsolatban, hogy hiába teszek
bele mindent, ha az Élet, vagy Isten nem akar valamit, akkor bele is
gebedhetek, nem sikerül. Ha pedig áldás van rajta, megkönnyebbül a dolgok
menete. Sokkal visszafogottabb lettem ez által, és erősödött az
Isten-kapcsolatom. Sokkal inkább belül dolgozom. Ha színházi hasonlattal
szeretnék élni, akkor azt mondanám, hogy kosztümös, operett
probléma-feldolgozás helyett kamaraszínház. Lárma helyett csönd. És ha jól
figyelek, a csönd nem néma, hanem beszédes. Most úgy látom, egyetlen állandó
kapcsolat van: Isten-ember, az összes
többi változó. A halálesetek által barátaimra jobban figyelek, és megpróbálok
úgy, ahogyan nekik jó. A halál rámutatott arra, hogy minden ember örök titok és
csoda, csak mi nem tartjuk annak. Hogy a világ minden pillanatban megnyílhat a
teljességre, de mi sokszor vakok vagyunk erre. Persze mindezeket tudni nehéz,
mert az ima olyan kommunikáció, ahol nem az általunk beszélt nyelven érkezik a
válasz. Isten a valóság nyelvével beszél, ahhoz pedig türelem, odafigyelés
kell. Odafülelés. Elfogadva a fájdalmakat, a sebeket. És tudni, hogy ha seb
esik rajtunk, és ha főként a legérzékenyebb helyen, a szívünkön, akkor az
egyenes út a szeretethez, az élethez. "Minden féltve őrzött kincsednél
jobban óvd a szíved, hiszen abból fakad az Élet." Ilyen értelemben a
"sebünk a gyógyulásunk". Szép hasonlatok, szép gondolatok, és nagyon
nehéz élmények, érzések, értelmetlenségek, kínok járnak vele.
6. Mikor érezted, hogy "tovább tudsz lépni"?
Éreztél-e bűntudatot? (Amennyiben szerelmi
társról van szó, mikor kezdted azt érezni, hogy most már valaki az elhunyt
kedvesed "helyébe léphet?")
Soha nem halt
meg partnerem szerencsére. De volt, hogy meghalt számomra. Így csak szimbolikus értelmében tudom elképzelni a dolgot. Akkor éreztem, hogy valaki jöhet a
helyébe, amikor ő már eltávozott, vagy kilépett. Amikor magam is lemondtam
róla.
7. Mi segített, mi segít a feldolgozásban? Mik segítettek
számodra a megbékélésben, a gyógyulásban, a felépülésben a gyászmunka
feldolgozása kapcsán? (Miben különbözik szerinted egy
"művész" gyászmunkája, gyorsítja-e vagy késlelteti- e
gyászfolyamatot, ha a szeretett elhunyt a gyászoló műveiben megjelenik, esetleg
főszerepet kap?)
Baráti beszélgetések gyógyítóan hatnak, amennyiben
megértő figyelemmel zajlanak. Sokat, sokat beszélni róla, értelmesen írni róla,
és elfogadásra törekedni, hogy Isten jót akart. Ha hisszük hogy van Isten, aki
viseli gondunkat, akkor csak magunkkal kell megbékülni, hiszen a világtól el
tudjuk fogadni, és tudnunk az elfogadáson dolgozni magunkban. Sokkal nehezebb a
kérdés annak, aki nem hisz abban, hogy a világ értelmes, jó, igaz,
szeretetteljes, hogy van egy teremtője, aki gondját viseli teremtményeinek.
A művészet sűrített léttel bír, és maga a halál is egy
sűrített létet hordoz, mutat fel. Ilyen értelmeben rokon a művészettel, és
természetes, hogy helyet kaphat benne egy-egy emberünk. Helyet kaphat benne az
az egyetlen és megismételhetetlen ember, aki örök életet nyer így a
művészetben. Ezért írnak verseket a szerelmükhöz a költők, ezért festik meg
múzsájukat a festők, és ezért kerülhet bele egy műalkotásba az alkotó életének
legfontosabb mozzanatai közül az elvesztett ember, és válhat örök arccá. A
feldolgozásban mindenképpen segíthet. Nyilván az indíték, a személyes motiváció
a kérdés, hogy az adott alkotó miért teszi bele alkotásába? Mert nem tehet
mást? Vagy mert érdekesnek tartja? Az arányokon múlik, hogy az adott személy ne
legyen "megrabolva". Hogy az adott személy inkább meg legyen őrizve
"fenségként", "titokként", élőként még a halálában is.
8. Szerinted meddig tart a gyász és egyáltalán véget ér-
e valaha?
A gyász akkor ér véget, ha az ember újra egésznek érzi
magát. Nem sebzettségéből motivált már. Az emlékezés soha nem érhet véget, de a
gyász igen. A fájdalom az elvesztés fölött véget érhet. Az elengedés és a
megnyugvás, valamint a méltó emlékezés kezelhetővé teheti. Ilyen módon az
alkotásban való megjelenítés is.
9. Emelkedettebb, esetleg spirituálisabb irányt vett
az életed? Hogy alakult a történtek után a hittel való kapcsolatod?
Nem tud nem
emelkedettebb irányt venni az élet, hiszen a halál egy távolabbi perspektívából
láttat mindent. Ha minden nap elképzelnék egy-egy nehézség során, hogy mondjuk
úgy tekintek az adott nehézségre, mintha én "egy nappal a halálom
után" lennék, akkor az adott nehézség teljesen más színezetet kap. Akkor
már máshogyan integrálódik az adott esemény életünk értelméhez. Így jó, ha a halál
emlékeztet arra, hogy nap mint nap elrugaszkodjunk, előrefussunk a halálunkhoz,
és onnan visszatekintsünk. Megnézni, mi lenne, ha létünk "végleg
lemerülne" és akkor elkezdeni imádni azt a "tücsökhegedűt"!
10. Értelmezted-e tragédiát tágabb perspektívából, mit akarhatott ezzel velem Isten?
Sajnos fogalmam
sincsen mit akarhatott ezzel. Nyilván nem tudom elkerülni azt, hogy ezt a
kérdést folyamatosan feltegyem, de elfogadom, hogy nem értem meg a választ. És
az is lehet, hogy éppen nem Velem akart valamit, hanem az adott személlyel,
akit magához hívott. Ha azt gondolom, hogy mindenkinek a sorsa készen van
Istenben, akkor azt gondolhatom, hogy a valóságos halálom pillanatában fogják
elnyerni értelmüket ezek a tragédiák is. Addig pedig, ami ránk zúdul, azt meg
kell próbálnunk szeretettel eltölteni. Akár mennyire is fájdalmas, és
akár mennyire is tövist terem a türelem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése